Meningen med livet eller det här med att ge och att få

@Rikard_Nilsson ställde häromdagen frågan ”varför är det roligare att ge än att få?” på twitter (eller i alla fall en fråga med den innebörden, om jag nu inte minns ordagrant). Jag svarade: ”För att se reaktionen hos mottagaren. Att veta att man valt precis rätt gåva till den personen.”

Jag är ganska bra på att välja presenter att ge bort, om jag får säga det själv. Om jag känner personen väl är det lätt. För det mesta. Personer jag känner mindre väl är det svårare att hitta bra presenter till. För poängen är ju att ge bort något som den andra verkligen uppskattar, något som minner om det band som finns mellan givare och mottagare.

En present som fick precis den reaktion jag hoppats på var när min gode vän Mackan fyllde år förra året. Vi hade så smått börjat hitta varandra i ett gemensamt litteraturintresse och han hade nog börjat prata med mig om Lovecraft – en författare jag kände igen namnet på men inte hade läst något av eller kunde placera. En av de mest kända varelserna från Lovecrafts värld är Cthulhu – en mycket gammal gudom vars utmärkande drag är tentakler i ansiktet och vingar på ryggen. Ja, och så att han driver folk från vettet innan han förtär dem.

Jag googlade lite på det där monstret och snubblade över en blogg från en tjej som virkade såna där och sålde på etsy.com. Men hon hade också en länk till en annan blogg där mönstret till figuren fanns. Eftersom jag själv handarbetar och det inte verkade vara ett alltför svårt mönster kom jag fram till att en sådan här liten figur skulle vara den perfekta presenten till Mackan. Vilket det visade sig vara. Han bloggade om det här.

Vad har nu detta med meningen med livet att göra? Jo, detta att ge ut av sig själv, av sina tillgångar, av sin tid eller möda – allt detta är ett uttryck för kärlek. Kärlek som attityd till sin omgivning. Att se dem man har omkring sig, att göra livet lite lättare, lite bättre för dem.

När man har fått kläm på det där att ge till dem som står en närmast är det läge att lyfta blicken och se dem som står lite längre ifrån en. Dem som har det sämre än en själv. Det kan vara svårt att veta vad man ska göra där, men det finns organisationer man kan vända sig till. Vid den här tiden på året har t ex Frälsningsarmén Julgryteinsamlingar över hela landet.

Och vill man göra en insats på den globala arenan såg jag bussreklam för den här organisationen häromdagen: http://secretsantamovement.com/ Ge bort en get och förändra livet för en hel familj.

Nu blev det här på slutet ganska fokuserat på att ge monetära gåvor. Det är inte min poäng. Bidra med vad du har att ge – i tid, i engagemang, i omtänksamhet. Franciscus av Assissi lär ha sagt: ”Predika så mycket du kan. Om nödvändigt, använd ord.” Det är så jag vill leva. Det är därför jag är här: för att göra världen lite bättre, för en människa i taget.

Kommentera

