Man borde inte sova när natten faller på

Mamma är så konstig. Om kvällarna, när vi är klarvakna, då vill hon att vi ska lägga oss. Men om morgnarna, när vi sover, då vill hon att vi ska gå opp.” – Citerat ur minnet från Lotta på Bråkmakargatan av Astrid Lindgren

Det här citatet har dykt upp i huvudet på mig under de senaste kvällarna. De senaste kvällarna när jag varit vaken efter 24:00 och undrat varför jag inte sover om nätterna.

Jag råkar vara en sådan där människa som är en utpräglad nattuggla. Jag tror att jag varit det i hela mitt liv. Som spädbarn var jag visserligen föredömlig och sov från 19:00 till 07:00, men från det att jag själv varit medveten om sovtid och vakentid har jag föredragit att vaka om nätterna och sova om dagarna.

När jag gick på dagis i fem-sexårsåldern fick jag t ex inte sova middag med de andra barnen, för då somnade jag inte på kvällen. Istället blev jag inskickad på en annan dagisavdelning där jag varken kände de andra barnen eller personalen.

Min syster är likadan. Hon är 3,5 år äldre än jag. Jag minns ett tillfälle när vi dygnade tillsammans. Även detta var när jag var i fem-sexårsåldern. Efter att ha legat vaken några timmar i mitt eget rum gick jag in till Syster. Hon var också vaken. Så jag fick krypa upp i hennes säng, och sedan låg hon och läste högt för mig ett tag (jag hade inte lärt mig läsa än). Men sen tröttnade hon på högläsning och ingen av oss var sömnig än, så vi satte oss att rita istället. När vi hade ritat ett tag och tröttnat på det kom någon av oss på att vi kunde ju hoppa twist* i hallen. Sagt och gjort – vi släpade ut ett par köksstolar i den avlånga hallen, fäste ett twistband runt dem och hoppade således twist i hallen. Detta sysslade vi med mellan 4 och 6 på morgonen, tror jag. Vid 6-tiden gick vi in till mamma och frågade om hon inte skulle kliva upp snart. Hon skickade in oss i köket för att göra frukost…

Jag antar att det här var en natt till lördag eller söndag, men jag vet inte. Jag har inget minne av hur trött jag var under den följande dagen, eller hur lätt eller svårt det var att somna nästkommande kväll. Jag vet bara att jag var vaken en dag, en natt och en dag till i sträck.

Under min skoltid föredrog jag alltid att göra läxorna på kvällen efter tv-tittandet, inte på eftermiddagarna. (Det här var på den tiden då tv hade sändningsuppehåll om nätterna.) När jag studerade på universitetet satt jag ofta uppe till 1-2-tiden och pluggade. I alla fall om jag inte hade lektion dagen efter, eller om vi hade eftermiddagslektioner.

Jag piggnar till och blir mitt bästa jag omkring 21-21:30 på kvällen. Nästan oavsett hur trött jag är, eller har varit under dagen, så piggnar jag till då. Några av de bästa samtal jag varit med om har förts omkring och efter midnatt. Jag får idéer och uppslag, känner inspiration att skriva eller göra saker efter midnatt.

Det är som om tiden mellan midnatt och gryning är bonustid. Världen är svept i mörker, allt är tyst omkring. Det finns inga måsten. Natten är frihet, tid utanför tiden. Så varför skulle man sova då?

Och så fick jag syn på den här bloggposten, som förklarar samma sak ur ett annat perspektiv: varför programmerare programmerar om natten. Väldigt intressant.

* För er som inte vet det är ett twistband ett långt resårband som är hopknutet till en lång ring. Två personer står och håller ut bandet i varsin ände så att det bildar en rektangel. De övriga deltagarna hoppar i tur och ordning ett mönster över/på bandet. Det gäller att göra mönstret rätt och utan att trassla in sig för att ta sig vidare till nästa nivå. Misslyckas man får man byta plats med en av ”stolparna”. Svårighetsgraden höjs genom att bandet flyttas från att vara runt fotknölarna på ”stolparna” och ända upp till axlarna.

Kommentera

