Träskvandring

Idag lär vara den deppigaste dagen på året. Åtminstone om man får tro den brittiske forskaren Cliff Arnall.

Och vad är då lämpligare än att jag skriver lite om min bortavaro från twitter och bloggen på sistone. Om nu någon märkt det. Jag har ägnat mig åt träskvandring igen. Och försöker nu återhämta mig. Vartefter jag orkar med återvänder jag till offentligheten igen. Ha tålamod med mig.

Samtidigt vill jag passa på att lägga ut ännu en dikt på bloggen. Denna dikt är sprungen ur höstens träskvandringar och skrevs egentligen till ett Halloweenevent som skulle ägt rum 2011-10-31, men som tyvärr aldrig blev av. Dock, dikten skrevs. Och blir härmed offentliggjord.

 

No. 18 – en skräcksonett

Kan du jämföras med en höstnattsstorm?
Mer fruktansvärd är du, mer djävulskt lömsk;
oktobermörkret fann hos dig sin form
– becksvart, om än med bleka månen drömsk

Ej ens en iskall havsvinds frenesi
i hällregnstrummandet för evigt ven;
en gång till slut dog vindens raseri,
våt gnistra’ asfalten i gatlyktssken.

Men du omättlig krälar fram ur djupet
med slingrande tentakler, vassa klor;
besätter dina offer, oförtrutet
– förvrängande all tillit, allt de tror.

Kött slits från ben, svårt sargas varje kropp.
Där du inträder överges allt hopp.

 

Kommentera

