Allting går att sälja med mördande reklam

Ja, du får ursäkta, men nu går det inte längre. Jag har sett ett inslag för mycket av märklig reklamfilm för att låta det vara. Jag måste få gnälla lite.

Första fallet: Kossorna som bryter sig in i en jordgubbsodling för att de blir sugna – på yoghurt. Ursäkta, men är inte det rätt märkligt? Varför skulle kor gilla yoghurt? Känns nästan snudd på kannibalistiskt. Det är väl i och för sig mer i linje med ”bröstmjölksglassen” som lanserades (minns inte var, men antagligen i USA) för några (okej, rätt många) år sedan, men hur som helst fullständigt vrickat. I mina ögon.

Andra fallet: ett elbolag gör reklam för att de har 500 elavtal där konsumenten inte betalar mer än inköpspriset för elen. Med andra ord 500 elavtal som inte ger företaget någon vinst utöver chansen att bygga långvariga kundrelationer. Och det är väl inte mycket att irritera sig på, om det inte vore för att språkpolisen i mig reser sig i sin fulla längd och ilsket hytter med pekfingret. Deras krok är nämligen ”först till kvarn …” Uppenbarligen har copywritern inte en susning om vad uttrycket betyder. Förmodligen inte heller att uttrycket inte är fullständigt. För hela ordspråket är ”först till kvarn får först mala”. Vilket innebär att alla har tillgång till erbjudandet, men de som är snabbast får tillgång till det först. De senkomna får bara vänta längre på tjänsten.

Så. Skönt att få häva ur sig lite. Tack för att du lyssnade.

Annonser

2 thoughts on “Allting går att sälja med mördande reklam

  1. Allan Dalqvist skriver:

    Ett tredje fall, och något om hur det kommer att se ut i framtiden, så har du en klassisk P1-spaning. 🙂

    • skogsra skriver:

      Jo, övervägde det. Men kom inte på något tredje exempel förrän jag postat inlägget. Då såg jag den där fåniga kaffereklamen med George Clooney. Är det bara jag som undrar varför de inte låst sina resväskor? Eller dyrkar de upp låsen?

      Någon framtidsförutsägelse vill jag helst inte göra, men antar att det i enlighet med Hegels teori kommer att nå sin kulmen, slå över i sin motsats (dvs fullständigt logisk, verklighetstrogen och språkligt korrekt reklam) för att sedan uppgå i en syntes eftersom en fullkomlig spegling av verkligheten inte väcker någon uppmärksamhet. 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s