Rummet inom dig – Ekevi I

Under det gångna året har jag varit med i en hemgrupp. Vi är en handfull kristna med olika samfundsbakgrund som träffas och äter, studerar och ber ihop. Huvudinriktningen för studierna är praktisk teologi; att vi inte enbart ska lära oss mer rent teoretiskt och intellektuellt utan att det vi läser ska få konsekvenser i våra liv i praktiken. Hela våren 2012 ägnade vi åt Didaché, under sommaren och hösten har vi experimenterat med nattvardsordningar och tagit upp bibelställen som enskilda i gruppen funnit problematiska.

Dessa studier och experiment har väckt en längtan i mig att fördjupas i min andlighet. Därför håller jag nu på att läsa boken Rummet inom dig – Klostervisdom för vardagen. Abbot Christopher Jamison vid benediktinerklostret Worth Abbey, England, har skrivit boken utifrån sina erfarenheter av sökande människor på retreat. Boken riktas specifikt till sekulariserade, vilket givetvis påverkar språket och upplägget med konkreta förklaringar och korta bakgrundsbeskrivningar.

Boken börjar med en prolog som utmynnar i öppningsorden till den helige Benedikts regel (benediktinerordens stadgar): ”Lyssna, min son, till Mästarens undervisning och böj ditt hjärtas öra.” (Rummet inom dig, s 9).

Inledningen berättar att syftet med boken är att läsaren ska kunna bygga sig en inre helgedom, en inre stilla plats, med hjälp av sju steg ur den monastiska traditionen. Här i Skogen heter min inre helgedom ”Ekevi”, och alla poster som har med den att göra kommer att ha den rubriken – i alla fall så länge jag bloggar utifrån den här boken.

Jag har tänkt skriva en serie bloggposter om min läsning och tillämpning av de råd abbot Jamison ger, med utgångspunkt från bokens rubriker. Jag hoppas att du vill växa med mig, dela med dig av de tankar och upplevelser som väcks i dig när du läser mina texter och förhoppningsvis att du också vill göra de övningar som jag utformat utifrån läsningen av boken.

Nästa post i serien utgår från bokens första del, som adresserar vardagslivet och människans behov av stillhet.

3 thoughts on “Rummet inom dig – Ekevi I

  1. Syster Yster skriver:

    Vad betyder Ekevi? Har det något med Ek att göra, eftersom vi är i en skog…?

    Syster Yster

    • skogsra skriver:

      Ekevi är ett ord jag själv skapat. Det består av tre led: 1) ”ek” som är trädet ek. 2) ”e” som är en sammansättningsvokal för att ordet ska bli lättare att uttala. Det kan också från början ha varit en grammatisk böjning som t ex markerade ackusativ för medel – jfr husnamnet Ekebo som då skulle betyda [hemmet av ekträ] (jag har inte hittat någon källa för detta, så jag gör en halvkvalificerad gissning. 3) ”vi” som är en beteckning för helig plats i nordisk hednatid – jfr ortsnamn som Ullevi [den heliga plats där Ull dyrkas].

      Den betydelse jag vill åt är ”den heliga platsen vid eken/av ek” och inte ”den heliga platsen där eken dyrkas”.

  2. […] Ekevi I skrev jag att jag skulle berätta om min läsning av Rummet inom dig med utgångspunkt i bokens […]

Kommentera

